ETKİNLİK TARİH:05/06/2024
ETKİNLİK SAATİ:14.30
YAVUZ SELİM İLKOKULU (SİVEREK)
ÇEVRE KORUMA HAFTASI
YAVUZ SELİM İLKOKULU
ÇEVRE KORUMA HAFTASI ETKİNLİKLERİ
GENEL AÇIKLAMA
(ÇEVRE KORUMA HAFTASI)
( 5 - 11 Haziran )
1972 yılında İsveç’in Stockholm kentinde yapılan Birleşmiş Milletler Çevre Konferansında alınan bir kararla, 5 Haziran günü Dünya Çevre Günü olarak kabul edildi. Haziran ayının ikinci haftası ile başlayan haftayı, okullarımızda Çevre Koruma Haftası olarak kutlamaktayız.
Ülkemizde bu amaçla 1978 yılında Türkiye Çevre Sorunları Vakfı, daha sonra Çevre Müsteşarlığı kuruldu. Başbakanlığa bağlı Çevre Müsteşarlığı 5-11 Haziran tarihleri arasını Çevre Koruma Haftası olarak kabul etti. Çevre Koruma Haftasında okullarda öğrencilere doğal çevrenin korunması gereği öğretilir. Hafta boyunca radyo ve televizyonda halka çevre kirlenmesi ile ilgili bilgiler verilir. Alınması gerekli önlemler anlatılır. Gazete ve dergilerde doğal çevrenin korunmasına ilişkin yazılara yer verilir.
İnsanların sürekli yaşadıkları yere çevre denir. Dağlar, ovalar, çayırlar, ormanlar, göller, denizler, ırmaklar, doğal çevreyi oluşturur.
Doğal çevrenin kirlenmesi bütün ülkelerin ortak sorunudur. Çevre kirlenmesi hepimizin günlük yaşayışını etkileyen bir olaydır. Uygarlığın gelişmesi, endüstrileşme sonucu fabrikalarda insan gücüne gereksinme arttı. Kırlarda, köylerde, doğal çevrede yaşayan insanlar kentlere göçtü. Kent nüfusu önemli ölçüde çoğaldı. Kentlerde nüfusun artışı ve endüstrileşme ile birlikte çevre sorunları ortaya çıktı. Bu sorunun en önemlisi çevre kirlenmesidir.
Sanayileşme ve kentlerdeki nüfus yoğunlukları, çevre sorunlarının artmasına sebep olmuştur. Bütün ülkelerin ortak sorunu haline gelen çevre kirlenmesi, günümüzde insan sağlığını tehdit eder boyutlara ulaşmıştır. Ölümlere neden olan solunum yolu hastalıklarının çoğu hava kirliliği sonucunda olmaktadır. Balıklar, çevre kirlenmesinden en çok zarar gören canlıların başında gelir.
Sanayi atıkları, spreyler, yakıtlarla ortaya çıkan dumanlar, petrol ve ilaç atıkları, plastik ürünler, suni gübreler ve çöpler, çevre kirlenmesine sebep olan en önemli etkenlerdendir.
Çevre kirlenmesini, insanın doğaya verdiği zarar olarak da tanımlayabiliriz. Doğanın korunmasını ve tahribatının engellenmesi zorunludur. Gelecek nesillere iyi bir çevre bırakmak için kirlenmeleri mutlaka önlemek, yeşil alanları ve hayvanları koruyup çoğaltmak gerekir. Bilinçsizce sağa sola attığımız plastik ürünlerin doğada 400 yıl kadar çürümeden kalabildiğini söylersek, karşı karşıya kaldığımız tehlikenin boyutlarını biraz olsun anlayabiliriz. Çevrenin kirlenmesini önlemek için üzerimize düşen görevleri mutlaka yapmalıyız.
Başlıca çevre sorunları su, hava ve toprak kirlenmesidir.
Su kirlenmesi ile deniz hayvanlarının yaşam ortamları bozulur. Kirli sularda avlanan balık ve öteki deniz ürünlerini yemeyelim. Böyle sularda yüzmeyelim.
Hava kirliliği daha çok yakıtların gereği gibi yakılmaması sonucu ortaya çıkar. Kirli hava solunuma elverişsiz havadır. Kirli hava solunum yolları hastalıklarını artırır. Solunum organlarımızı yorar. Hava kirliliği ölümlere bile sebep olur.
Toprak kirlenmesi; çeşitli ilaç ve gübrelerle toprağın tarıma elverişsiz duruma gelmesidir. Çiftçilerimiz; tarlada kullanacakları ilaç ve gübre çeşidini ziraat mühendislerine, teknisyenlerine sormalıdır. Hangi gübrenin hangi cins topraklarda yararlı olacağı bilinmektedir. Bu nedenle; ilgili uzmana danışmaksızın ilaç ve gübre kullanılmamalı. Toprak kirlenmesi toprağın verimini azaltır. Bitki hastalıklarını çoğaltır.
ETKİNLİĞİN AMACI:
Çevresel değerlerin ve ekolojik dengenin tahribini, bozulmasını ve yok olmasını önlemeye, mevcut bozulmaları gidermeye, çevreyi iyileştirmeye ve geliştirmeye yönelik çalışmaların bütününe çevre koruma denir. Yavuz Selim İlkokulu olarak bu tanım doğrultusunda amacımız duyarlı bir toplum için çaba göstermek. Bunun farkındalığını yaratmak. Yaşadığımız çevrenin hızla kirlenmesi ve önüne geçilemeyecek bir hal alması sebebiyle farkındalık yaratmak.
ETKİNLİĞİN YAPILIŞ LEKLİ:
Çocuklar ellerinde çevreye duyarlı pankartlarla farkındalık oluşturmaya çalıştılar. Herkesin elinde pankart veya çevre koruma etkinliği ile ilgili görseller bulundu. Öğretmenimiz de bu anlamda teorik olarak çocuklara çevre koruma ile ilgili anlamlı sözler söyledi. Hazırlanan pankartlar bütün sınıflar gezilerek farkındalık yaratılmaya çalışıldı.
DOĞAL ÇEVRENİN KORUNMASİ İÇİN NELER YAPMALIYIZ?
*Çöpler zamanında toplanmalı ve ayrıştırılmalıdır.
*Denizler, göller, nehirler, insan ve hayvan artıkları ile kirletilmemeli,
*Zararlı böceklerin özellikle, karasinek ve sivrisineklerin üreyip çoğalmamaları için gerekli ilaçlamalar belediyeler tarafından zamanında yapılmalıdır.,
*Kanalizasyon borularındaki sızmalar önlenmeli.
*Kalorisi düşük yakıtlar yakılmamalı. Doğalgaz hattı olan yerleşim yerlerinde herkesin doğal gaz ile ısınması için gerekli önlemler alınmalıdır.
*Avlanma belirli zamanlarda yapılmalı ve avlanma ile ilgili gerekli denetimler yapılmalıdır.
*Ormanlarımızdaki ağaçların bilinçsiz kişiler tarafından kaçak kesimi önlenmeli ve kaçak kesim yapanlara gerekli cezalar verilmelidir.
*Yerlere çöp atmayalım atanları uyaralım.
DÜNYA ÇEVRE GÜNÜ İLE İLGİ SÖYLENMİŞ GÜZEL SÖZLER
*Yarının doğası bugünden yaratılır.
* Doğayı yenmek ancak doğaya boyun eğmekle mümkündür.
*Çevre kirliliği, her anımızı etkileyen sağlıklı bir yaşam konusudur.
* Doğa bekçiyle değil, sevgiyle korunur.
*Biz doğayı korudukça doğa da bizi korur.
* Çiçeklerin olmadığı yerlerde insanlar yaşayamaz.
*Sağlıklı yaşam, sağlıklı çevre ile olur.
* Doğaya karşı işlenen bir suçun öcü, insan adaletinden daha zorlu olur
*Bırakın da tabiat size dadılık etsin.
*Herkes sağlıklı, dengeli bir doğal çevrede yaşamak hakkına sahiptir.
* Uygarlık, insanlarla doğanın arasını açmıştır
* Bir ağaç, herhangi bir prensten daha soyludur.
* Bakarsan bağ olur, bakmazsan dağ olur.
* Yaş kesen, baş keser.
* Her yıkıntı onarılabilir, doğanın yıkıntısı asla
*Sağlıklı yaşam, sağlıklı çevre ile olur.
*Tabiatın şiiri hiç bitmez
* Sevgi, çiçek açmayan yere uğramaz.